miércoles, 9 de mayo de 2012

Valenciano. Tema 11. Selectividad (valenciano) La renovación teatral del periodo desde la postguerra hasta los años 70


Tema 11. Descriu la renovació teatral del período que va desde la postguerra fins als anys 70.

La Guerra civil i las postguerra impliquen un colp molt dur per al teatre perquè la prohibició de la llengua és un obstacle enorme per a l’escena. La poesía pot sobreviure fàcilment d’una manera clandestina, però el teatre necessita el suport del públic i inversions econòmiques, que es fan imposibles en aquella conjetura (palabras 53). L’escena comercial estava dominada llavors per companyies madrilenyes que representaven en castellà, pel sainet valencià i per la força emergent d’un nou art, el cinema, que anà substituint els escenaris per pantallas.
La represa fou molt lenta, i més encara a les companyes valencianes. D’entrada es permeteren representacions de sainet tradicional i, al Principal, muntatges sobre autors morts o de preguerra (Soler, Guimera), mai obres noves o traduccions, per por de les noves idees que pogueren introduir. (palabras 43)
La situación del teatre va millorar a finals dels anys 50 i a principis dels 60 respecte a l’època de postguerra. En alguns cercles universitaris començaren a aparéixer grups de teatre independent i col•lectius, que incorporaren els corrents teatrals europeus i realitzaren una gran tasca pedagógica. És el cas de l’Agrupació d’Art Dramàtic de Barcelona (ADB), creat el 1955, que estrenà en català, a pesar de nombroses dificultats i traves administratives, obres d’autors clàssics. L’ADC recuperà també els nostres autors contemporanis, i promocionà un grup de dramaturs actius llavors. Salvador Espriu, per exemple, posà en cartell Antigona, en què reflexiona sobre els problemas morals que provoquen les guerres ; Joan Brossa inicià un teatre experimental avanguardista, i Manuel de Pedrolo portà a l’escenari el desconcert de l’ésser humà en un tratre d’arrel existencialista, relacionat sovint amb l’absurd. Quan l’ADC desaparegué el 1963, l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual ja n’havia agafat el testimoni, i el premi de teatre Josep M. de Segarra serví de plataforma per a una altra fornada de dramaturgs. (Palabras subrayadas: 99) (TOTAL: 195)
Els corrents que més van influir en el teatre català independent van ser el teatre èpic de Bertold Brecht i, relacionat amb aquest, el teatre document de Meter Weiss; per exemple, en les obres de Maria Aurèlia Campany; en el Retaule del flautista, de Jordi Teixidor i en les primeres obres de Josep Maria Benet i Jornet.
També en les dècades dels seixantes i dels setantes van aparéixer a Catalunya alguns grups que realitzaven espectacles de creació col•lectiva en els quals van introducir noves tècniques dramàtiques: Els Joglars, Els Comediants, Dragoll Dagom, Tricicle i La Fura dels Baus. (palabras 42) En l’actualitat, aquests grups teatrals catalans han assolit grans èxits internacionals amb noves produccions d’acord amb els nous temps. També a les terres valencianes s’esdevingué el mateix que a Catalunya en aquelles dècades: Carnestoltes, El Rogle, Teatre de 49, Pluja, La Cassola… Però, per desgracia, alguns d’aquests grups valencians ja han desaparegut.
En les dècades posteriors, amb la democracia, s’han creat algunes institucions teatrals que han millorat i han consolidat la infraestructura del nostre teatre.(Palabras 23) (TOTAL: 260)
Palabras: aprox. 476


No hay comentarios:

Publicar un comentario