EL TEXT
NARRATIU
Una narració és un
text en què un narrador explica el desenvolupament d'uns fets, que porten a cap
o els ocorren a uns personatges, reals o ficticis, al llarg del temps i en un
espai determinat.
ELEMENTS DE LA NARRACIÓ.
- El
protagonista: és el personatge
principal del relat. Aquell a qui li
han passat els fets relatats.
- La
situació: constitueix el marc narratiu, és a dir, on i quan ha succeït.
- El
succés: consisteix a explicar què ha ocorregut, per què i
com s’ha esdevingut.
- Els
elements ajudants: Persones o
objectes que han col·laborat a l’èxit del protagonista.
- Els
elements opositors: Persones o
objectes que el protagonista ha tingut en contra.
Tots
els components de la narració són presents en qualsevol relat. Ara bé, no és
indispensable que tots aquests elements apareguen explícits al text. D’acord
amb la situació de comunicació i la intenció de l’emissor, es decideix quins
són els elements imprescindibles en cada cas concret.
Una
notícia periodística és un text narratiu, però habitualment s’hi elideixen tant
els elements ajudants com els opositors perquè
no solen tindre massa importància. Per contra, en qualsevol conte se solen
explicitar clarament els altres components narratius, perquè hi tenen una
importància capital.
A
l’hora, doncs, d’analitzar l’estructura de qualsevol narració convé tindre
sempre present els següents factors:
·
Qui
realitza l’acció narrada.
·
Què
hi ocorre.
·
Per
què passa el que passa.
·
Com
s’esdevé el fet contat.
·
On
ocorre la història en qüestió, i
·
Quan
s’esdevé.
ESTRUCTURA
Quasi totes les narracions tenen una mateixa estructura:
-Plantejament
o introducció: es presenta la situació i l'inici del conflicte.
-Nus
o desenvolupament: cos central de la narració. Al llarg del nus, la tensió
narrativa augmenta fins arribar al clímax (moment àlgid que anuncia el desenllaç).
-Desenllaç
o conclusió: acaba la història. El desenllaç pot ser:
·
Tancat: el conflicte es
resol.
·
Obert: el conflicte no es
decideix de manera clara.
NIVELLS DE LA NARRACIÓ
Una
mateix narració, un conte, una pel·lícula, un succés o qualsevol història pot
explicar-se de moltes maneres diferents segons qui la conte, amb quina
finalitat ho faça, quins mitjans hi utilitze, etc. Cal tenir sempre en compte
que una qüestió és la història contada i una altra el discurs
utilitzat, és a dir, la manera de narrar-la.
En
tota narració distingim dos grans nivells: el de la història i el del discurs:
- HISTÒRIA.
- Tema
(mite)
- Argument
- Espai-Temps
- Personatges
- DISCURS.
- Narrador
- Trama
(alteracions temporals)
- Procediments
narratius
- Estil
NIVELL DE LA
HISTÒRIA.
Personatges:
En
ells recau l’acció de la trama i l’atenció del lector, que hi projecta els seus
sentiments d’identificació o repulsió.
El
personatge es defineix:
- Pel
seu nom:
o Tirant
lo Blanc: associat al color blanc (dignitat i noblesa)
o Kirileison
de Muntalbà (el rival): ridiculitzat amb el nom.
o Plaerdemavida
(donzella): encarna la joia de viure, incita tothom a gaudir de l’amor.
o Viuda
Reposada (nom irònic): no té res de reposada, sempre darrere de Tirant.
- Pel
que diu d’ell el narrador o els altres personatges.
S’ha
d’intentar que els personatges resulten creïbles, que tinguen vida pròpia, amb
tota llur densitat psicològica.
En
la novel·la moderna els personatges són d’una gran complexitat psicològica.
Podem
veure l’evolució cap al realisme dels personatges: En les novel·les de
cavalleries l’heroi té un caràcter pla, sense matisos ni variacions al
llarg de les seues aventures. En el Tirant
lo Blanc, novel·la cavalleresca, els personatges posseiran un
caràcter molt més ric, contradictori de vegades. El Tirant, malgrat ser un
model de virtuts cavalleresques, tindrà defectes i limitacions.
L’espai i el temps:
L’espai
designa el lloc on transcorre l’acció.
Cal
distingir entre:
- MACROESPAI:
espai global de la història.
- MICROESPAI:
són els espais parcials: la casa, la cambra, el bosc...
L’espai
està relacionat amb el temps històric:
- ESPAIS
HISTÒRICS: situats en el passat (novel·les històriques)
- ESPAIS
CONTEMPORANIS: situats en l’actualitat.
- ESPAIS
FUTURS: Espais de les novel·les de ciència ficció. També pot donar-se una
novel·la de ciència ficció en un espai immediat o actual.
L’espai
pot ser contemplat des de diferents punts de vista.
- ESPAI
relacionat amb una realitat objectiva: ESPAI REAL. S’identifica amb un
lloc i un moment històric determinat.
- ESPAI
FANTÀSTIC: no el podem situar en una geografia coneguda, ni en cap temps
històric perquè no tenen marques de temps, o les marques són difuses o
inventades.
L’espai
també pot ser definit en funció de les seues característiques:
- ESPAI
OBERT: grans paisatges, mars, horitzons llunyans: nov. d’aventures.
- ESPAI
TANCAT: una habitació, una casa, una cel·la, un castell: propi de les
narracions de terror, psicològiques...
SIMBOLISME
DE L’ESPAI
Els
espais simbòlics suggereixen alguna cosa més del que aparentment són (com s’hi
projecten els estats d’ànim del protagonista, o creen l’atmosfera de la
narració expressant pena, alegria, llibertat, angoixa, tensió, pau...)
- L’espai
tancat: connota angoixa, soledat, introspecció.
- L’espai
obert: connota llibertat, aventura...
El
temps atmosfèric o l’estació de l’any també tenen una funció simbòlica:
Un dia assolellat: alegria.
Un dia plujós: malenconia.
Una tempesta: agitació interior,
dramatisme.
La nit és el marc del misteri.
Primavera
i estiu: època ideal per expressar la plenitud amorosa.
L’espai
junt amb el temps formen l’AMBIENTACIÓ de la narració o AMBIENT.
NIVELL DEL DISCURS.
NARRADOR. (Veus
del discurs)
Cal no confondre mai els conceptes d’autor i de narrador.
L’autor és una persona quer té noms i cognoms.
El narrador és una ficció literària,
creada per l’autor, que introdueix la narració que llegirem.
Tota
història està contada des de un punt de vista o perspectiva que és la posició
que adopta el narrador per a contar l’argument.
La
perspectiva del narrador pot ser de dos tipus:
INTERNA: El narrador forma part dels
fets relatats
-Narrador
intern o dramatitzat: presenta l’acció com si l’haguera viscuda o com si en
fóra testimoni. La conseqüència és la sensació d’autenticitat. Està narrat en
1a persona. S’hi dóna SUBJECTIVITAT i s’expressa la intimitat.
a. Protagonista
dels fets.
b. Personatge
secundari.
EXTERNA:
El narrador és fora de la narració.
-Narrador
extern o no dramatitzat. El punt de vista és objectiu. Narra en tercera
persona, cosa que tendeix a distanciar-lo dels fets narrats.
a. Omniscient:
se situa fóra, coneix tot el que passa i el que passarà de la història dels
personatges. Coneix el seu món íntim, els pensaments, somnis i desitjos.
Freqüent en la novel·la moderna.
b. L’observador:
adopta el punt de vista d’un personatge que és testimoni més o menys directe
dels esdeveniments, però a diferència del narrador intern secundari, no
participa en l’acció. (Es pot comparar amb l’objectiu de la càmera fotogràfica)
NARRADOR
EN SEGONA PERSONA: Aquest narrador és una variant de l’intern protagonista.
Està en segona persona. La veu narrativa es distancia mínimament del personatge
principal, del qual esdevé una mena de consciència crítica.
NARRADOR
EDITOR: fingeix haver trobat un manuscrit on es narra la història. Així
s’aconsegueix un major grau de versemblança.
La veu dels
personatges.
Una
qüestió fonamental relacionada amb el narrador és la manera com aquest fa
parlar els personatges.
Els
personatges poden participar com a narradors secundaris de la història que es
conta en un relat, amb les seues pròpies paraules. Açò s’aconsegueix amb la
introducció de diàlegs on són els personatges els qui s’expressen.
El
diàleg pot tindre diferents finalitats:
- Donar-nos
informació afegida sobre el personatge, que podem obtenir per la menera de
parlar del personatge.
- Fer
més àgil el discurs.
- Aportar
directament més informació del succés, dels altres personatges o de
l’ambient que els envolta.
- Deixar-nos
veure les relacions que s’estableixen entre els protagonistes de la
història.
- aportar
judicis, opinions... que es consideren rellevants.
Dins
del cos d’una narració poden aparéixer tres tipus de diàlegs:
- Diàleg directe:
el narrador, mitjançant un verb de paraula o dicció (va dir, argumentà, explicà, va respondre...) introdueix el
parlament del personatge.
La seua
resposta fou ràpida:
-M’ho he begut tot, tot, tot...
En
algunes ocasions, sobretot en textos contemporanis, s’eliminen les marques de
diàleg; és a dir, tant els verbs de dicció, com els dos punts i els guions,
diàleg indirecte lliure.
- Diàleg indirecte:
quan és el narrador qui interpreta el parlament del personatge de manera que no
utilitza les mateixes paraules del protagonista, sinó que les expressa amb les
seues pròpies. Aquest tipus de diàleg també sol anar marcat per un verb de
dicció seguit d’una oració subordinada substantiva introduïda per la conjunció que o la conjunció si:
Li
va respondre ràpidament que s’ho havia begut tot.
- Diàleg indirecte lliure:
és una modalitat de diàleg intermitja entre les altres dues anteriors, ja que
no té la forma gràfica del diàleg directe, ni està precedit per un verb de
dicció, però el missatge conserva l’estil conversacional:
La
seua resposta fou ràpida. S’ho havia begut tot, tot, tot...
La
veu del narrador i la dels personatges s’hi confonen. És un discurs molt eficaç
per a l’anàlisi psicològica, ja que el narrador reprodueix el pensament dels
personatges.
L’ús
de l’un o l’altre depén del ritme que se li vulga donar als diàlegs:
·
Directe o indirecte lliure:
destaca els diàlegs, ja que els reprodueix íntegrament.
·
Indirecte:
fa avançar la narració, ja que resumeix el contingut dels diàlegs.
Monòleg interior.
Molt
relacionat amb l’estil indirecte lliure, i molt característic de la narrativa
contemporània de caire psicològic: monòleg
interior o flux de la consciència.
Tracta
de reproduir el funcionament de la ment humana, tot seguint les teories
psicoanalítiques de Freud.
El
pensament dels personatges, en primera persona, hi és expressat amb totes les
incoherències, desordre, repeticions, etc. Pensaments, sentiments, sensacions,
desigs, angoixes i fantasies s’hi barregen de manera inconnexa, amb frases
directes d’ordenació sintàctica mínima, predominantment juxtaposades.
La descripció en la
narració.
En
una narració apareix sovint un altre tipus de text autònom en ell mateix, que
ens aporta una informació sobre les característiques de l’ambient o l’aspecte
dels objectes, així com dels trets tant físics com psíquics dels personatges.
Les descripcions són fragments textuals que
tenen un valor informatiu i explicatiu, alhora que moltes vegades afegeixen un
valor estètic al relat. Sol alentir el ritme dels esdeveniments.
Pot
ser:
·
Objectiva,
si es limita a informar de com és un obnjecte, un ambient o un personatge.
·
Subjectiva,
si emet cap comentari o valoració de les característiques descrites i deixa
veure, per tant, l’opinió que el narrador té d’allò que descriu dels
personatges, del lloc o dels objectes.
D’un
personatge es poden oferir les característiques de manera directa, perquè les
aporta el narrador, el mateix personatge o un altre personatge.
Segons
el punt de vista que adopte el narrador o el personatge que la faça, una descripció pot ser:
- Realista,
que adopta una posició neutral, objectiva.
- Idealitzada,
que exagera positivament el personatge o l’ambient.
- Caricaturesca,
que els exagera negativament.
Els temps verbals a
la narració.
Com
que la narració expressa un esdeveniment passat, els temps verbals solen estar
en pretèrit perfet (simple o
perifràstic) preferentment.
Els
fragments descriptius solen aparéixer en pretèrit
imperfet d’indicatiu.
De
vegades, quan el narrador vol actualitzar l’acció o acostar els fets al
receptor, utilitza el present o altres
temps.
Els
passats simples d’indicatiu:
·
L’imperfet,
que fa referència al passat tot i reforçant la idea de duració (plovia mentre sopàvem.)
·
El
perfet, que expressa, per contra, accions acabades de manera absoluta,
sense cap idea de duració (anit plogué moltíssim).
El pretèrit perfet simple i perifràstic
tenen idèntic valor, i no es produeix cap variació en el significat del text si
es procedeix a intercanviar ambdues formes.
Per
a les descripcions s’empra l’imperfet a causa del seu aspecte duratiu,
perquè en les descripcions s’assenyalen característiques constants i duradores
de persones, objectes i ambients des d’una perspectiva del passat.
Si
en una narració s’inclouen moltes descripcions, el temps de lectura es
fa més lent, el ritme del relat és més pausat, les accions estan més
distanciades perquè el lector es distreu amb les descripcions que s’hi fan,
elements que, d’altra banda, doten el relat de més precisió i detall.
El
temps verbal que predomina en els diàlegs és el present d’indicatiu.
La presència dels diàlegs confereix al relat un ritme bastant més ràpid: la
lectura és més àgil encara, que fins i tot, les accions estiguen aturades. El
fet que apareguen en present, ajuda al lector a aproximar-se més a allò que es
conta.
Una
narració pot ser contada en present, recurs que s’utilitza per tal d’aproximar
més la història als receptors.
A
part de l’ús dels temps, en tota història narrada ha d’haver una sèrie de
marques que permeten ubicar-la temporalment. Segons el tipus de narracions,
aquestes marques poden assenyalar-nos:
- Quan
s’esdevé el fet narrat: Quin any, en quina estació, quin mes, i fins i tot
quin dia.
- Quant
de temps dura l’acció relatada: uns minuts, unes hores, uns dies, uns
anys.
- Quina
és la successió lògica del relat, elements que s’assenyalen amb
construccions del tipus: poc temps
després, a continuació, etc.
La
successió lògica del relat ve marcada, normalment, pels anomenats connectors temporals, partícules que a
més de servir d’enllaç amb el paràgraf anterior, ens indiquen la successió
temporal dels esdeveniments, és a dir, hi assenyalen quina acció segueix una altra.
Temps de la història
i temps del discurs.
Si
quan llegim o escoltem una narració els fets es conten en el mateix ordre en
què transcorre la història, llavors ens trobem davant d’una narració lineal. En altres casos, els
esdeveniments a què es fa referència no passen en el mateix ordre en què esva
contant la història. En aquests casos diem que la narració es discontínua.
La
discontinuïtat narrativa ve motivada principalment per:
- La
retrospecció: primer es conta un
esdeveniment i després se’n relata un altre que ha ocorregut amb anterioritat.
- Simultaneïtat:
quan dues accions són sincròniques i el narrador es veu obligat a narrar-les
una darrere de l’altra.
Moltes
vegades, però, en una mateixa narració hi ha més d’una història i s’hi conta
més d’un esdeveniment. Quan això ocorre, les històries poden aparéixer:
- Encadenades:
una història darrere de l’altra.
- Intercalades:
dins d’una història apareix una altra.
- Alternades:
La narració avança amb la introducció successiva d’esdeveniments
pertanyents a dues o més històries distintes, però que s’hi
ihnterrelacionen d’alguna manera.
LA TRAMA.
Les manipulacions
temporals.
Anomenem
trama a l’ordenació literària del discurs narratiu, que no sempre coincideix
amb l’ordenació dels fets de la història.
Les principals manipulacions temporals que el narrador pot dur a terme
són tres: el·lipsi, retrospecció i anticipació.
L’el·lipsi.
En
qualsevol narració resulta important, per economia narrativa, seleccionar els
fets narrats.
Tanmateix,
de vegades, s’eliminen fets importants de manera deliberada, per crear intriga
i augmentar l’interés del lector.
La retrospecció.
És,
amb l’el·lipsi, l’alteració temporal més important.
Pot
iniciar-la un personatge, i aleshores adopta la forma de record, o el narrador
omniscient, per tal de dosificar-nos la informació i crear intriga.
Sempre
aporta informació rellevant o complementària per comprendre el curs de l’acció
principal o les motivacions psicològiques dels personatges.
És
un recurs molt freqüent també en les narracions cinematogràfiques (flash-back).
L’anticipació.
Manipulació
temporal, mitjançant la qual s’avancen fets posteriors de la història amb la
finalitat de despertar la curiositat del lector, que així coneix el que
passarà, però no com ni la resta de successos.
PROCEDIMENTS NARRATIUS.
L’ESTIL
L’èxit
d’una narració depén, en bona mesura, de la correcta combinació dels seus
procediments bàsics: narració,
descripció i diàleg.
Hi
ha dues formes principals de narrar:
- El sumari,
resumeix molts fets de la història de manera sintètica, dedicant poc espai al
discurs.
- L’escena,
que representa l’acció de manera detallada, fet aproximar-se el temps de la
història –el temps real- al del discurs.
Normalment
s’alternen els dos procediments, narrant en sumari els fets més importants i
amb escena els rellevants.
El ritme narratiu.
Quan
en una narració abunden les descripcions, els diàlegs o els pensaments, se’n
diu que és lenta.
Quan
predomina la narració, ràpida.
La
rapidesa o lentitud constitueixen el ritme
narratiu.
Hi
ha passatges que requereixen un ritme pausat, i d’altres d’accelerat.
La
principal marca lingüística dels passatges ràpids és l’abundància de
verbs d’acció, i la dels lents, la d’adjectius i
substantius.
L’estil.
L’estil,
el llenguatge usat, és, de fet, el procés final d’un llarg procés de creació.
Segons
Mercè Rodoreda: “Escriure bé costa. Per escriure bé entenc dir amb la màxima
simplicitat les coses essencials. No s’aconsegueix sempre. Donar relleu a cada
paraula; les més anodines poden brillar encegadores si les col·loques en el
lloc adequat. Quan em surt una frase amb un gir diferent, tinc una petita
sensació de victòria. Tota la gràcia d’escriure radica en encertar el mitjà
d’expressió, l’estil. Hi ha escriptors que el troben de seguida, d’altres
triguen molt, d’altres no el troben mai.”
No hay comentarios:
Publicar un comentario