Tema 12. DESCRIU ELS ASPECTES MÉS IMPORTANTS DE L'OBBRA TEATRAL DE MANUEL DE PEDROLO.
Manuel de Pedrolo fou un clandestí en una
societat segrestada. Naix en 1918 a L’Aranyó (La Segarra) fill d’una nissaga
nobiliària, familia de propietaris rurals procedents de Cervera que s’havia
traslladat a L’Aranyó per dificultats econòmiques en la gestió de les seves
terres. Naix dins els murs d’un Castell de la inhòspita Segarra, propietat de
la familia paterna. Fou un adolescent solitari. El seu pare, advocat, era el president
d’Acció Catalana. Al cap d’un any en trasllades a tàrrega. El 1926 comença a anar a
escola (Escoles Pies), La seua familia pretenia de noble i això el va marcar:
(Palabras 99)
“Jo era un noi que no podía
sortir a jugar al carrer i que pràcticament no tenia amics, sobretot perquè no
vaig anar al col•legi fins als vuit anys fets; em feien portar els cabells
llargs com una nena, la qual cosa no s’estilava pas en aquell temps. […]
Tot un seguit de fets minúsculs que de gran no tenen tanta importancia però que
aleshores, de nen, t’amagaven l’existència i eren motiu de burla i de
patacades.” Per casa seva hi passaven molts llibres: “Tenia accés a la
biblioteca d’Acció Catalana. El meu pare n’era el president, a Tàrrega…(Palabras:40)
Recordo que
cada dia anava a recollir les publicacions que hi havia a la bústia de
l’entitat i les duia a casa, on les llegíem o fullejàvem abans que ell no se
les emporés, al vespre, al local del partit. No em faltaven, doncs, ni llibres
ni revistes.”
Des de petit es
coverteix en un gran devorador de llibres, a la biblioteca del seu pare troba
molta literatura española amb obres de Pio Baroja i Valle Inclan. (Palabras 29)
1929. Comença el batxillerat; el 1924 organitza una
vaga estudiantil –la primera i única a Tàrrega- i escriu, amb un amic, una obra
còmica que estrenen al col•legi.
Fou un adolescent solitari carregat d’expectatives
durant la República en una petita capital de comarca.
1935. Escriu els primers poemes. Van a Barcelona a
acabar el batxillerat: “vaig baixar a Barcelona a estudiar les dues darreres
assignatures que em quedaven penjades del batxillerat i a preparar-me per
ingressara a la Facultat de Medicina; volia ser metge, jo, aleshores. Però no
vaig fer res de bo. Em baig comprar una gorra de traginer, inmensa, i un
mocador de seda, “d’apache”, i em passava el temps per les tavernes dels barris
baixos, el “Bataclan”, el “Rodeo”, un local “encantador” del carrer de
l’Estrella on sèiem amb el nas clavat a l’empostissat rodó on actuaven les
noies… Ja t’ho dic: no vaig fer res de bo. Porser vaig asistir a dues dotzenes
de clases i de llibres de text ni en vaig comprar; les pessetes s’esmerçaven en
altres coses…”
1937. Fa un curset de capacitació per a mestre per la
FAI i és destinat a Fígols-les-Mines. Al cap de poc, va ésser incorporat a
l’Exèrcit Popular, a artillería. El 1938 escriu els primers contes.
El 1939,
acabada la guerra, és destinat a Sanitat, a Valladolid on escriu la seva
primera novel•la, inèdita i qualificada per ell mateix “de molt dolenta”. Des
del primer momento escriu en català, llengua que manté en tota la seva
prolífica obra, a pesar de la censura que pateix i les dificultats per publicar
que té en els primers anys. De tota manera, aconsegueix, gràcies a la seva
constancia i capacitat de creació, ser el narrador més llegit de la postguerra,
a pesar que aquest reconeixement popular no coincideix immediatament amb els
dels cercles literaris i molt menys universitaris. Llicenciat de l’èxercit de 1941 col•labora
amb un amic a una agencia de publicitat, però el 1942, és militaritzat de nou a
l’Hospital Militar de Barcelona. 1943, fa d’agent d’assegurances i treballa a un estanc. El
1945 inicia un negoci de fruites amb un amic.
També fa d’investigador privat, ocupació que sovint s’ha relacionat amb
algunes de les seves novel•les policíaques i que ell desmenteix, atès que
s’havia dedicat només a fer informes sense cap importancia, segons les seves
paraules.
En 1946, ja casat i establert definitivament a
Barcelona, comença a escriure amb regularitat. Canvia novament de feina, da d’assesor
literari, traductor, corrector de textos i altres Feines editorialss. Malgrat
tot, continua vivint aïllat dels cercles literaris catalans de la postguerra.
Fou un escriptor de posicions insubornables al llarg
de la dictadura franquista. En 1950 publica el seu llibre. En 1952 comença a
fer de corrector a una editorial, i el 1953, de traductor. Ha traduït Faulkner,
Sastre, Kerouac, RobberGrillety… Publica el primer llibre de narracions El
premi literari i més coses.
1954. El col•loca a una agencia d’informació on
treballarà ia establement. Guanya el premi Joanot Martorell. El 1955 comença a
treballar d’assessor
literari, secció anglesa, d’una editorial. 1958 publica a Mallorca, la primera obra de
teatre, La nostra mort de cada dia.
En 1963 Director de La Cua de Palla.
Fou un
intel•lectual isolat en una democracia avala que, per al nostre
autor, desdibuixa
clarament les llibertats col•lectives.
Al 1979 és Premi d’honor de les lletres catalanes.
El 1990 Mor a Barcelona. Al seu
enterrament, hi asistí la seua muller, la seua filla i un bon amic que arribà
tard.
Escriu molt i publica poc.
(Palabras:32)
EL TEATRE DE
L’ABSURD
És gènere
derivat tant
de l’avantguardisme com de l’existencialisme que mostra la inestabilitat que
provoca en la persona la falta de racionalitat del món contemporani.
·
Temes. La vida
no té sentit després de la destrucció provocada per la guerra.
·
Trencament. Aquest teatre trenca tots els nexes amb l’anterior.
·
Situacions il•lògiques. Els plantejaments escènics, com la vida mateixa, no tenen lógica ni sentit. Els
intents per trovar una conducta racional són simples indagacions.
·
Llenguatge poc
comprensible. L’absurd reflecteix els contrasentits del llenguatge,
les paradoxes de la vida moderna i el pessimisme davant la crua realitat.
Samuel Beckett i Eugène Ionesco van ser-ne els
principals representats. Els dos escrigueren les seues obres en francés.
Sorgit de la necessitat d’exposar una situación
col•lectiva de repressió, el teatre de Pedrolo, per tal de burlar-se de la
censura franquista, despulla el diàleg de qualsevol referencia que permeta
localitzar-ne l’acció: les seues paces no tenen ni geografia ni historia, els
personatges són símbols o encarnen actituds que l’autor enfronta a situacions
límits des d’un plantejament existencialista.
Més que no el qualificatiu que L’ABSURD, Pedrolo
reivindicava per a la seua obra el de teatre de L’ABSTRACTE. (Palabras 195)
(Palabras
subrayadas: 55)
No hay comentarios:
Publicar un comentario